Szkolenie jest kierowane do

Ramowy plan szkolenia

  1. Wydawca – to brzmi dumnie
    • Kto i jak może zostać wydawcą – czy okazja czyni wydawcę
    • Zadania wydawcy i redaktora prowadzącego
    • Kompetencje twarde i miękkie, czyli czego można się nauczyć, a co trzeba mieć
  2. Mam plan! Tworzenie planu wydawniczego
    • Profil wydawnictwa, czyli MG, NA, SF i inne tajemnicze literki
    • Budżet a plan wydawniczy
    • Struktura planu wydawniczego: typy książek i dynamika roku wydawniczego
    • Cykl życia książki: stand-alone a seria (dynamika serii, „lokomotywy”)
    • Koncepcja i kalkulacja publikacji (koszty bezpośrednie i pośrednie)
  3. Proces wydawniczy od A do Z: od autora do zapakowanego nakładu
    • Skąd brać teksty, czyli odsiewanie tytułów polskich i zagranicznych: tytuły nadesłane, agencje, targi książki, polecenia, recenzje własne i zewnętrzne
    • Nabywanie tytułów i umowy wydawnicze: branżowe obyczaje, licencja a zbycie praw, tantiemy, domena publiczna, prawo autorskie, pola eksploatacji, prawo cytatu, dzieła osierocone
    • Pozyskiwanie podwykonawców: zosia samosia czy outsourcing i ile co kosztuje
    • Opracowanie redakcyjne: specyfika pracy z tekstem autorskim i przekładem, redakcja a adiustacja, autor bywa wrażliwy…
    • DTP, czyli jak to złamać
    • Projekty graficzne i „wojny okładkowe”
    • Druk, czyli mówimy szyfrem: dobór formatu, materiałów i optymalizacja parametrów druku, wycena, dywersyfikacja zleceń
    • Dobry harmonogram, czyli jak zdążyć na premierę, kiedy wszyscy się spóźniają!
    • Ile wydaliśmy, a ile nam się wydawało – rentowność projektu (kalkulacja wstępna a postprodukcyjna i dlaczego się rozjechały)
  4. Kup pan książkę!, czyli promocja, reklama i dystrybucja
    • Znaczenie promocji dla sukcesu rynkowego książki
    • Promocja produktu a promocja handlowa i promocja e-commerce
    • Książka jako produkt: określanie grupy docelowej, szacowanie nakładu i budżetu promocyjnego, komunikat promocyjny książki, przygotowanie komercyjnej okładki, patronaty, polityka cenowa
    • Kanały dystrybucji książek: Empik, dystrybutorzy hurtowi, księgarnie indywidualne, księgarnie internetowe, targi książki, własne kanały dystrybucji
    • Działania promocyjne: mailing, współpraca recenzencka z dziennikarzami, spotkania autorskie, konferencje prasowe i panele dyskusyjne, reklamy płatne (telewizja/radio/prasa/internet), content marketing, działania w mediach społecznościowych
  5. Wydaje się nam – praca warsztatowa
    • Opracowanie w grupach (mikrowydawnictwach) autorskiej koncepcji książki, jej harmonogramu, budżetu i planu marketingowego; dyskusja i ocena projektów.
    • Dla chętnych możliwość indywidualnego opracowania kalkulacji (konsultacja on-line).

Szkolenie poprowadzą

Katarzyna Kolowca-Chmura


Absolwentka filologii polskiej na UJ oraz coachingu na WSZiB. Związana z branżą wydawniczą od 20 lat, jako wydawca i redaktor oddała w ręce czytelników około 650 tytułów. Przeszła długą drogę zawodową od redaktora językowego przez prowadzącego, nabywającego po prezesa wydawnictwa, co pozwoliło jej poznać proces wydawniczy od podszewki. W 2007 roku założyła Pracownię Edytorską Od A do Z (oda-doz.pl), zapraszając do współpracy najlepszych w branży. Ma w portfolio książki różnych gatunków, m.in. książki dla dzieci i młodzieży, beletrystykę, poradniki, a także publikacje naukowe. Zdobyła zaufanie wielu wydawców. Swoje książki powierzyły jej m.in.: Galeria Książki, IUVI, Burda Książki, Zielona Sowa, Znak, Otwarte, SQN, Wydawnictwo WAM, Wydawnictwo Kobiece, Hachette, PWN, Helion, Albatros, Wolters Kluwer, Wydawnictwo UJ, Opres, Wydawnictwo Impuls.

Jakub Kuza


Absolwent studiów prawniczych oraz filozoficznych na Uniwersytecie Jagiellońskim, od kilkunastu lat zajmujący się public relations, od 2011 roku w branży książkowej, w działach promocji krakowskich i warszawskich wydawnictw: Znak, Sine Qua Non, WAM, Bellona i Świat Książki. Promotor książek m.in. Anny Ficner-Ogonowskiej, ks. Jana Kaczkowskiego, Diane Ducret, Szymona Hołowni i Janusza Wójcika, Jakuba Żulczyka, Wojciecha i Grażyny Jagielskich, Ziemowita Szczerka, Svena Hannawalda i Sławomira Jastrzębowskiego. W kwietniu 2018 roku ukaże się jego debiutancka książka.

Kwestie organizacyjne

Kiedy: 14–15.04.2018 (sobota i niedziela), godz. 9.00–16.00 (w tym godzinna przerwa obiadowa)


Gdzie: Studio Kreatywnej Współpracy StudioPrzyLea, Kraków, ul. Królewska 2/2


Za ile: 600 zł brutto (organizator zwolniony z podatku VAT)
Koszt obejmuje: udział w szkoleniu, materiały, zaświadczenie ukończenia szkolenia, napoje.